Wstęp - GIMP
- Szczegóły
- Odsłony: 6144
Podział grafiki na rastrową i wektorową
Grafika wektorowa, grafika obiektowa – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.
Grafika rastrowa (potocznie bitmapa) – prezentacja obrazu za pomocą matrycy punktów w postaci prostokątnej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym.
GIMP - podstawowe pojęcia
GIMP to bardzo popularn program służący do przetwarzania grafiki cyfrowej i zdjęć umieszczanych w Internecie. Za jego pomocą można tworzyć grafikę i loga, zmieniać rozmiary i wycinać fragmenty zdjęć, łączyć obrazy stosując warstwy, oraz dokonywać konwersji formatów plików graficznych.
Interfejs GIMP-a opiera się na aktywnym używaniu wszystkich przycisków i rolek myszy oraz na otwieraniu dużej ilości okien, co widać na zamieszczonych obok obrazkach. Okna, zawierające palety i narzędzia, można grupować w zakładki, dzięki czemu interfejs zyskuje na przejrzystości, a liczba otwartych okien znacznie się zmniejsza.
GIMP jest wolnym oprogramowaniem, rozprowadzanym na licencji GNU GPL, co jest jego wielkim atutem w porównaniu do innych programów graficznych. Jego zwolennicy porównują go do płatnego Paint Shop Pro czy nawet do narzędzia profesjonalistów, Adobe Photoshop. Zastosowanie filtrów do zdjęć w programie rozszerza możliwości programu.
GIMP - klawisz SHIT i CTRL
Podczas korzystania z narzędzi do selekcji prostokątnej oraz eliptycznej bardzo ważne są klawisze Shift oraz Ctrl. Klawisze te posiadają podwójne znaczenie. Po pierwsze klawisze te umożliwiają tworzenie obszarów kwadratowych i okrągłych, po drugie służą do tworzenia sumy obszarów, różnicy i części wspólnej. O działaniu klawiszy Shift oraz Ctrl decyduje moment ich naciśnięcia. Jeśli najpierw naciśniemy klawisz myszki, a później klawisz Shift lub Ctrl wówczas zmieniamy kształt zaznaczenia (zamiast prostokąta otrzymamy kwadrat; zamiast elipsy otrzymamy koło). Jeśli natomiast najpierw naciśniemy klawisz Shift lub Ctrl, a dopiero później klawisz myszki, wówczas tworzymy sumę lub różnicę zaznaczeń.
ZAPAMIETAJ!
- klawisze Ctrl oraz Shift słuŻą do tworzenia sumy, różnicy, części wspólnej zaznaczeń
- modyfikują kształtu selekcji.