Klasa 4
- Szczegóły
- Odsłony: 10818
Skróty klawiaturowe
Skróty klawiaturowe
UWAGA!!!
Przez plus w podanych skrótach rozumiemy wpierw wciśnięcie pierwszego z klawiszy i trzymając go wciśniętego przyciskamy drugi.
Ctrl + C
Skrót odpowiadający za kopiowanie. Nieważne czy jest to tekst, plik, kawałek zaznaczonego obrazka, a może cały katalog. Wszędzie gdzie wciśniecie kombinację tych dwóch klawiszy coś zostanie skopiowane do schowka. Uwaga, jeśli wciśniecie to drugi raz w innym miejscu zapamiętana zostanie tylko ostatnia operacja kopiowania.
Ctrl + X
Za tym skrótem kryje się opcja wycinania. Działa podobnie do kopiowania. Różnica polega na tym, że plik czy tekst znika z oryginalnego położenia. Jeśli w tym czasie jak dane są w schowku wciśniemy kopiowanie bądź kolejne wycinanie zawartość zniknie bezpowrotnie!
Ctrl + V
Za pomocą tego skrótu wkleimy to co skopiowaliśmy lub wycięliśmy poprzednimi dwoma. To co mamy w schowku możemy wklejać dowolną ilość razy
Ctrl + S
Przy użyciu tych dwóch klawiszy zapiszemy aktualną pracę z dokumentem,obrazem, plikiem. Jeśli nie zapisywaliśmy go jeszcze nigdy wcześniej to ukaże się nam okno wyboru lokalizacji do zapisania pliku i możliwość nadania mu nazwy.
Ctrl + P
Szybkie drukowanie? Proszę bardzo! Skorzystajcie z tego skrótu by automatycznie przejść do okna drukowania.
Ctrl + A
Z tego skrótu skorzystamy gdy chcemy zaznaczyć całą zawartość dokumentuczy obrazu gdy je edytujemy. Zaznaczymy też nim wszystkie pliki w folderze.
Ctrl + Z
Ta kombinacja powoduje cofnięcie ostatnio wykonanej zmiany. Czyli jeśli usunęliśmy plik to powinien on wrócić. Jeśli napisaliśmy tekst to powinien częściowo zniknąć. Jeśli wprowadziliście zmiany w edytowanym obrazku to one też zostaną cofnięte.
Ctrl + Y
Ten skrót zadziała wyłącznie jeśli wcześniej skorzystaliśmy z Ctrl + Z. Przywraca to co cofnęliśmy. Jeśli na przykład zagalopujemy się z anulowaniem wprowadzanych zmian to zawsze tą kombinacją to naprawimy.
F1
Po naciśnięciu tego klawisza na klawiaturze ukaże się nam okno z pomocą dla danej aplikacji bądź systemu, w zależności od tego w jakim momencie podczas pracy go wcisnęliśmy i jakie okno mieliśmy aktywne.
F5
Ten klawisz służy do odświeżania stron internetowych. Spowoduje, że dana strona załaduje się ponownie. Uwaga, czasem możemy stracić wprowadzany tekst, dlatego używajcie go tylko wtedy gdy macie pewność, że wasza praca na stronie jest zapisana.
F10
Po wciśnięciu tego przycisku znajdziemy się na pasku menu danej aplikacji. Dzięki temu możemy strzałkami wybrać opcję, która nie jest dostępna ze skrótu. Microsoft Word dodatkowo wyświetla litery, jakie należy następnie przycisnąć by przenieść się do Układu Strony czy Widoku.
Print Screen (na niektórych klawiaturach: PrtSc)
Klawisz ten zapisuje, czyli de facto kopiuje, do schowka aktualny obraz ekranu.Niektóre aplikacje czy gry nie wspierają tego przycisku i zamiast tego kopiuje się jedynie czarna plansza. To co zostanie zapisane w ten sposób możemy w programie graficznym lub edytorze tekstu wkleić za pomocą kombinacji Ctrl + V.
Znaczek Windows + L
Bardzo przydatny skrót, z którego korzystamy zdecydowanie za mało. Po jego wciśnięciu blokuje się konto systemu Windows, tak, że żadna osoba postronna nie usiądzie do naszego komputera i nie zacznie z niego korzystać. Potrzebuje do tego znać nasze hasło (bo macie ustawione hasło do konta w Windowsie, prawda?).
Alt + F4
Ta kombinacja zamyka aktualnie otwarte okno z programem. Jeśli pracowaliśmy nad tekstem, a nie zapisaliśmy pracy, to edytor zapyta nas o chęć jego zapisu, tak samo przy okazji obróbki grafiki. Gry także czasami zapytają czy na pewno wyjść, ale nie jest to standard. Jeśli jesteśmy na pulpicie to taka kombinacja wyświetli okno zamykania komputera.
Znaczek windows + D
Za pomocą tego skrótu możemy szybko przełączyć się na pulpit.
Alt + Tab
Za pomocą tego skrótu i trzymając wciśnięty klawisz Alt przy każdym naciśnięciu na Tab będziemy się przełączać pomiędzy wszystkimi otwartymi oknami. Bardzo przydatne gdy mamy uruchomione dużo aplikacji naraz.
UWAGA NA: Ctrl + Shift
Może się zdarzyć, że wciśniecie przypadkiem te dwa klawisze. W części systemów Windows kombinacja ta powoduje zamianę programową klawiatury z polskiej na angielską, co wiąże się z tym, że nie będą działały wam polskie litery, a przy wprowadzaniu tekstu litery ‘y’ oraz ‘z’ zamienią się miejscami. Tak że jeśli się wam to zdarzy to wciśnijcie tę kombinację ponownie. Może się zdarzyć, że macie domyślnie więcej niż dwa języki ustawione w systemie. Dlatego wciskajcie tak długo aż ‘y’ i ‘z’ wrócą na swoje miejsca.
Rozkład materiału
Podręcznik klasa 4
Lubię to! Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej
- Trzy, dwa, jeden… start! Nieco wieści z krainy komputerów (4 h)
1.1. Nauka jazdy. Co można robić w pracowni?
1.2. Od abakusa… Krótko o historii komputera
1.3. Nie tylko procesor. O tym, co w środku komputera i na zewnątrz
1.4. Systemowe operacje i szczotka. O systemach, programach i plikach
Trenuj z Robikiem
- Malowanie na ekranie. Nie tylko proste rysunki w programie MS Paint (8 h)
2.1. Wiatr w żagle. Zwielokrotnianie obiektów
2.2. W poszukiwaniu nowych lądów. Praca w dwóch oknach
2.3. Ptasie trele. Wklejanie zdjęć i praca z narzędziem Tekst
2.4. Nie tylko pędzlem. Pisanie i ilustrowanie tekstu – zadania projektowe
Trenuj z Robikiem
- Żeglowanie po oceanie informacji. Bezpieczne korzystanie z internetu (4 h)
3.1. W sieci. Wstęp do internetu
3.2. Nie daj się wciągnąć w sieć. O bezpieczeństwie w internecie
3.3. Szukać każdy może. O wyszukiwaniu informacji w internecie i korzystaniu z nich
Trenuj z Robikiem
- Z kotem za pan brat. Programujemy w Scratchu (6 h)
4.1. Pierwsze koty za płoty. Wprowadzenie do programu Scratch
4.2. Małpie figle. O sterowaniu postacią
4.3. Niech wygra najlepszy. Jak policzyć punkty w programie Scratch?
Trenuj z Robikiem
- Klawiatura zamiast pióra. Piszemy w programie MS Word (7 h)
5.1. Na skróty. O skrótach klawiszowych w programie MS Word
5.2. Idziemy do kina. Jak poprawnie przygotować notatkę o filmie?
5.3. Zapraszamy na przyjęcie. O formatowaniu tekstu
5.4. Kolejno odlicz! Style i numerowanie
5.5. Nasze pasje. Tworzenie albumu – zadania projektowe
Trenuj z Robikiem
Przedmiotowy System Oceniania - klasa 4
Przedmiotowy system oceniania klasa 4
- Ogólne zasady oceniania uczniów
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych
w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu). - Nauczyciel ma za zadanie:
- informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach
w tym zakresie, - pomagać uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
- motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
- informować rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel uzasadnia ocenę
w sposób określony w statucie szkoły. - Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).
- Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
- Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają:
- sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne,
- prace domowe, praca na lekcji, prace dodatkowe, projekty oraz szczególne osiągnięcia.
- Sprawdziany mogą wymagać zapisania odpowiedzi na wydrukowanym arkuszu lub sprawdzać praktyczne umiejętności na komputerze, lub sprawdziany elektroniczne (praca
w chmurze), a ich celem jest weryfikacja wiadomości i umiejętności ucznia po realizacji działu podręcznika.- Sprawdzian planuje się na zakończenie działu.
- Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Przed sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.
- Sprawdzian może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
- Reguły uzasadniania oceny ze sprawdzianu, jej poprawy oraz sposób przechowywania sprawdzianów są zgodne z WSO.
- Sprawdzian pozwala zweryfikować wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
- Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z WSO.
- Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej lub elektronicznej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
- Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
- Kartkówka powinna być tak skonstruowana, aby uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
- Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WSO.
- Zasady przechowywania kartkówek reguluje WSO.
- Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
- wartość merytoryczną,
- stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia,
- dokładność wykonania polecenia,
- staranność i estetykę.
- Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:
- zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
- właściwe posługiwanie się pojęciami,
- zawartość merytoryczną wypowiedzi,
- sposób formułowania wypowiedzi.
- Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
- Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze, w chmurze (platformy online),
w zeszycie lub w innej formie zleconej przez nauczyciela. - Brak pracy domowej jest oceniany zgodnie z umową między nauczycielem
a uczniami, z uwzględnieniem zapisów WSO. - Błędnie wykonana praca domowa jest dla nauczyciela sygnałem mówiącym
o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności
i nie może być oceniona negatywnie. - Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
- Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze, w chmurze (platformy online),
- Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane, zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów lub oceny.
- Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
- Minus uczeń może uzyskać m.in. za nieprzygotowanie do lekcji (np. brak podręcznika, zeszytu, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
- Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem a uczniami, z uwzględnieniem zapisów WSO.
- Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
- wartość merytoryczną pracy,
- stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
- estetykę wykonania,
- wkład pracy ucznia,
- sposób prezentacji,
- oryginalność i pomysłowość pracy.
- Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych
i międzyszkolnych), są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.
III. Kryteria wystawiania ocen po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego
- Klasyfikacje semestralna i roczna polegają na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
- Zgodnie z zapisami WSO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z informatyki,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
- trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej
- Przy wystawianiu ocen śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie 2 (Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności) różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawiania oceny klasyfikacyjnej określa WSO.
- Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
- Sprawdziany są obowiązkowe. Oceny ze sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać raz
w semestrze, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem. - Ocen ze sprawdzianów, kartkówek, testów wyższych niż ocena dopuszczająca można poprawić jeden raz w ciągu dwóch tygodni.
- Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z ostatniej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach
i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę). - Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach (wynikające np.
z nieobecności), biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem (także online). - W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, należy stosować przepisy WSO.
- Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.
- Zasady badania wyników nauczania
- Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
- Badanie to odbywa się w trzech etapach:
- diagnozy wstępnej,
- diagnozy na zakończenie I semestru nauki,
- diagnozy na koniec roku szkolnego
- Oceny uzyskane przez uczniów podczas tych diagnoz nie mają wpływu na oceny semestralną i roczną.
- Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 4 szkoły podstawowej
- W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
- analizuje problem opisany w zadaniu, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie zadania,
- wyróżnia kroki prowadzące do rozwiązania zadania,
- formułuje algorytmy określające sterowanie obiektem na ekranie.
- W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera
i innych urządzeń cyfrowych uczeń:- tworzy ilustracje w edytorze grafiki – używa różnych narzędzi, stosuje przekształcenia obrazu, uzupełnia grafikę tekstem,
- wybiera odpowiednie narzędzia edytora gra ki potrzebne do wykonania rysunku,
- pracuje w kilku oknach edytora grafiki,
- dopasowuje rozmiary obrazu do danego zadania,
- tworzy animacje i gry w wizualnym języku programowania,
- buduje skrypty określające sposób sterowania postacią na ekranie,
- wykorzystuje polecenia sekwencyjne, warunkowe i iteracyjne,
- programuje konsekwencje zajścia zdarzeń,
- sprawdza, czy z budowane skrypty działają zgodnie z oczekiwaniami, poprawia ewentualne błędy,
- objaśnia zasadę działania zbudowanych skryptów,
- tworzy dokumenty tekstowe,
- wymienia zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
- wymienia i stosuje skróty klawiszowe ułatwiające pracę na komputerze,
- wkleja do dokumentu obrazy skopiowane z internetu,
- wstawia do dokumentu tekstowego obiekty WordArt,
- tworzy w dokumentach listy numerowane i punktowane,
- tworzy w dokumentach listy wielopoziomowe,
- zapisuje efekty w pracy w wyznaczonym miejscu,
- porządkuje zasoby w komputerze lub innych urządzeniach.
- W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
- właściwie interpretuje komunikaty komputera i prawidłowo na nie reaguje,
- wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
- właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
- tworzy strukturę folderów, w których będzie przechowywać swoje pliki,
- porządkuje pliki i foldery,
- rozpoznaje najpopularniejsze formaty zapisu plików,
- omawia przeznaczenie elementów, z których zbudowany jest komputer,
- wymienia i klasy kuje przeznaczenie urządzeń wejścia i wyjścia,
- posługuje się różnymi nośnikami danych,
- wyszukuje informacje w internecie, korzystając z różnych stron internetowych,
- selekcjonuje materiały znalezione w sieci.
- W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
- uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
- dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
- przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,
- wymienia zawody oraz sytuacje z życia codziennego, w których są wykorzystywane umiejętności informatyczne.
- W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
- wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera,
- przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
- chroni komputer przed zagrożeniami płynącymi z internetu,
- stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
- wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
- przestrzega praw autorskich, wykorzystując materiały pobrane z internetu.