Klasa 8
- Szczegóły
- Odsłony: 21293
Podstawa programowa
Rozkład materiału nauczania C++
W związku z uszczupleniem przez MEN podstawy programowej, w rozkładzie materiału zmniejszyła się liczba godzin na realizację obowiązkowych zagadnień. Uzyskane w ten sposób dodatkowe godziny pozostają do dyspozycji nauczyciela w trakcie roku szkolnego. Zgodnie z założeniami MEN: Ograniczony zakres treści nauczania – wymagań szczegółowych – da nauczycielom i uczniom więcej czasu na spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację programów nauczania.
Temat w podręczniku |
Liczba godzin lekcyjnych proponowanych na dany temat |
Numer wymagania |
DZIAŁ 1. Arkusz kalkulacyjny (8 GODZIN) |
||
1.1. Formuły i adresowanie względne w arkuszu kalkulacyjnym |
2 |
II.3c, II.4 |
1.2. Funkcje oraz adresowanie bezwzględne i mieszane w arkuszu kalkulacyjnym |
2 |
II.3c, II.4 |
1.3. Przedstawianie danych na wykresie |
2 |
II.3c, II.4, II.5 |
1.4. Zastosowania arkusza kalkulacyjnego |
2 |
II.3c, II.4, II.5 |
DZIAŁ 3. Programowanie w języku C++ (13 GODZIN) |
||
3.1. Wprowadzenie do programowania w języku C++ |
3 |
I.1, III.3 |
3.2. Piszemy programy w języku C++ |
3 |
I.1, II.1 |
3.3. Algorytmy na liczbach naturalnych |
3 |
I.1, I.2a |
3.4. Algorytmy wyszukiwania |
2 |
I.1, I.2b |
3.5. Algorytmy porządkowania |
2 |
I.1, I.2b |
DZIAŁ 4. Projekty (5 GODZIN) |
||
4.1. Dokumentacja szkolnej imprezy sportowej |
2 |
II.3c, II.4, IV.1 |
4.2. Sterowanie obiektem na ekranie |
3 |
II.1, II.2, IV.1 |
Wymagania na poszczególne oceny
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na wszystkie stopnie niższe.
Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.
Ocena |
|||
Stopień dopuszczający |
Stopień dostateczny |
Stopień dobry |
Stopień bardzo dobry |
|
|
|
|
Wymagania edukacyjne
W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
-
-
wymienia etapy rozwiązywania problemów,
-
wyjaśnia, czym jest algorytm,
-
buduje algorytmy do rozwiązywania problemów,
-
wskazuje specyfikację problemu (dane, wyniki),
-
przedstawia algorytm w postaci listy kroków,
-
tłumaczy, na czym polega sytuacja warunkowa w algorytmie,
-
omawia możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w różnych dziedzinach.
-
-
W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
-
wyjaśnia, co to znaczy programować,
-
wyjaśnia, na czym polega iteracja (powtarzanie),
-
stosuje pętlę powtórzeniową w tworzonych programach,
-
stosuje sytuację warunkową w tworzonych programach,
-
wykorzystuje zmienne podczas programowania,
-
tworzy procedury z parametrami i bez parametrów,
-
oblicza największy wspólny dzielnik, wykorzystując algorytm Euklidesa,
-
wskazuje największą liczbę w zbiorze, stosując algorytm wyszukiwania,
-
porządkuje elementy w zbiorze metodą wybierania, połowienia i zliczania,
-
wskazuje różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym (maszynowym),
-
wskazuje różnice pomiędzy kompilatorem a interpreterem,
-
wyjaśnia, czym jest arkusz kalkulacyjny, wiersz, kolumna i komórka tabeli,
-
wskazuje adres komórki oraz zakres komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
-
samodzielnie buduje formuły do wykonywania prostych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym,
-
stosuje formuły wbudowane w program do wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym,
-
kopiuje formuły, stosując adresowanie względne, bezwzględne oraz mieszane,
-
sprawdza warunek logiczny w arkuszu kalkulacyjny, korzystając z funkcji JEŻELI,
-
dodaje oraz usuwa wiersze i kolumny w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
-
zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli arkusza kalkulacyjnego,
-
zmienia wygląd komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
-
dodaje i formatuje obramowanie komórek tabeli arkusza kalkulacyjnego,
-
scala ze sobą wiele komórek tabeli arkusza kalkulacyjnego,
-
wykorzystuje funkcję zawijania tekstu, aby zmieścić w jednej komórce dłuższe teksty,
-
zmienia format danych wpisanych do komórek arkusza kalkulacyjnego,
-
drukuje tabele utworzone w arkuszu kalkulacyjnym,
-
przedstawia na wykresie dane zebrane w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
-
dobiera odpowiedni typ wykresu do rodzaju danych zebranych w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
-
wstawia do dokumentu tekstowego tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego,
-
wstawiając tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego, odróżnia obiekt osadzony od obiektu połączonego,
-
sortuje dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego w określonym porządku,
-
wyświetla tylko wybrane dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzystając z funkcji filtrowania.
-
-
W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
-
korzysta z różnych urządzeń peryferyjnych,
-
wyszukuje w internecie informacje i dane różnego rodzaju (tekst, obrazy, muzykę, filmy),
-
sprawnie posługuje się urządzeniami elektronicznymi takimi jak skaner, drukarka,
-
prawidłowo nazywa programy, narzędzia i funkcje, z których korzysta,
-
wyjaśnia działanie narzędzi, z których korzysta.
-
-
W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
-
współpracuje z innymi, wykonując złożone projekty,
-
określa etapy wykonywania złożonego projektu grupowego,
-
komunikuje się z innymi przez sieć lokalną oraz przez internet, wykorzystując komunikatory,
-
wysyła i odbiera pocztę elektroniczną,
-
selekcjonuje i ocenia krytycznie informacje znalezione w internecie,
-
-
W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
-
przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
-
wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
-
przestrzega postanowień licencji na oprogramowanie i materiały pobrane z internetu,
-
przestrzega zasad etycznych, korzystając z komputera i internetu,
-
dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu,
-
przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu,
-
wie, czym jest netykieta, i przestrzega jej zasad, korzystając z internetu.
-