Klasa 6
- Szczegóły
- Odsłony: 11161
Podręcznik dla klasy 6 - Rozklad materiału
Lubię to! Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej
Bezpieczna pracownia (1 h)
- Nie tylko kalkulator. Odwiedzamy świat tabel i wykresów programu MS Excel
1.1. Kartka w kratkę. Wprowadzenie do programu MS Excel
1.2. Porządki w komórce. O formatowaniu i sortowaniu danych
1.3. Budżet kieszonkowy. Proste obliczenia w programie MS Excel
1.4. Demokratyczne wybory. O tworzeniu wykresów
Trenuj z Robikiem
- Poczta internetowa i sieciowe pogaduszki. O wirtualnej komunikacji
2.1. Bez koperty i znaczka. Zakładanie konta poczty elektronicznej
2.2. Ludzie listy piszą. Wysyłanie poczty i zasady właściwego zachowania w sieci
2.3. Rozmowy w sieci. O szybkiej komunikacji w internecie
2.4. Chmura w internecie. O usłudze OneDrive i współtworzeniu dokumentów
2.5. Platforma internetowa
- Programujemy w Scratchu. Wybrane algorytmy
3.1. Do biegu, gotowi, start! Komunikaty w programie Scratch
3.2. Najmniejszy i największy. Poszukiwanie elementu
3.3. Policz to z głową. O wykonywaniu obliczeń
3.4. Gry matematyczne. Praca nad projektem
Trenuj z Robikiem
- Malowanie na warstwach. Poznajemy program GIMP
4.1. Tort ma warstwy i cebula ma warstwy. O tworzeniu grafik z wykorzystaniem warstw
4.2. Zdjęć cięcie-gięcie. Elementy retuszu i fotomontażu zdjęć
4.3. Czar szkolnych lat. Praca nad projektem Trenuj z Robikiem
Przedmiotowy system oceniania
I. Ogólne zasady oceniania uczniów
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
-
Nauczyciel ma za zadanie:
-
informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
-
udzielać uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
-
motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
-
dostarczać rodzicom/opiekunom prawnym informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów prawnych.
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom/opiekunom prawnym.
5. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
II. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają: prace klasowe (sprawdziany), testy online, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne, dodatkowe prace domowe, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.
1. Prace klasowe (sprawdziany) są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia.
• Pracę klasową planuje się na zakończenie działu, który obejmuje treści teoretyczne.
-
Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (jeśli WSO nie reguluje tego inaczej).
• Przed pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.
• Pracę klasową może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
• Zasady uzasadniania oceny z pracy klasowej, jej poprawy oraz sposób przechowywania prac klasowych są zgodne z WSO.
• Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
• Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
2. Testy online mogą być przeprowadzane na lekcji lub wykonywane przez uczniów w domu. Ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności uczniów z danego działu.
-
Uczeń jest informowany o planowanym teście online z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (jeśli WSO nie reguluje tego inaczej).
• Przed testem online nauczyciel podaje jego zakres programowy.
• Test online poprzedza lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
• Zasady uzasadniania oceny z testu online, jej poprawy oraz sposób przechowywania wyników testów są zgodne z WSO.
• Zadania z testów online są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po zakończeniu testu.
3. Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej lub elektronicznej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
• Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
• Kartkówka powinna być tak skonstruowana, aby uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
• Zasady przechowywania kartkówek reguluje WSO.
4. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
- wartość merytoryczną,
- stopień zaangażowanie w wykonanie ćwiczenia,
- dokładność wykonania polecenia,
- staranność i estetykę.
5. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:
- zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
- prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
- zawartość merytoryczną wypowiedzi,
- sposób formułowania wypowiedzi.
6. Dodatkowa praca domowa jest pisemną (praktyczną) formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
- Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze (i zapisuje ją w odpowiednim miejscu wskazanym przez nauczyciela, np. w Teczce ucznia), w zeszycie, w zbiorze zadań lub w formie zleconej przez nauczyciela.
- Przy wystawianiu oceny za dodatkową pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
7. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane (jeśli WSO nie stanowi inaczej), zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.
• Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
• Minus uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak podręcznika multimedialnego, zbioru zadań, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
• Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem a uczniami, z uwzględnieniem zapisów WSO.
8. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki szkolnej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji (np. multimedialnej). Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
- wartość merytoryczną pracy,
- stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
- estetykę wykonania,
- wkład pracy ucznia,
- sposób prezentacji,
• oryginalność i pomysłowość pracy.
9. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.
III. Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego
1. Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
2. Zgodnie z zapisami WSO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć komputerowych,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
- trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.
3. Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów
tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawienia oceny klasyfikacyjnej określa WSO.
IV. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
1. Sprawdziany teoretyczne lub sprawdziany praktycznych umiejętności pracy na komputerze są obowiązkowe. Oceny z tych sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać można poprawić tylko raz w ciągu dwóch tygodni po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
2. Oceny ze sprawdzianów praktycznych i teoretycznych wyższe niż ocena dopuszczająca można poprawić tylko raz w ciągu dwóch tygodni.
3. Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z bieżącej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
4. Rodzice/opiekunowie prawni mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
5. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, wynikające np. z nieobecności, biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem (także online).
6. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej należy stosować przepisy WSO.
7. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.
Wymagania na poszczególne oceny
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na wszystkie stopnie niższe.
Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.
Ocena |
|||
Stopień dopuszczający |
Stopień dostateczny |
Stopień dobry |
Stopień bardzo dobry |
|
|
|
|
Wymagania edukacyjne
-
W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
-
porządkuje zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach.
-
wyjaśnia, jak działa chmura,
-
zakłada foldery w chmurze do porządkowania gromadzonych w niej plików,
-
tworzy, edytuje i formatuje dokumenty w chmurze,
-
udostępnia dokumenty zapisane w chmurze,
-
omawia możliwe zastosowania arkusza kalkulacyjnego,
-
opisuje budowę arkusza kalkulacyjnego,
-
wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego,
-
wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do obliczeń,
-
zmienia układ kolumn i wierszy tabeli,
-
formatuje czcionkę i wygląd tabeli,
-
sortuje dane w tabeli w określonym porządku,
-
wypełnia automatycznie komórki serią danych,
-
wyróżnia określone dane w komórkach przy pomocy formatowania warunkowego,
-
samodzielnie tworzy proste formuły obliczeniowe,
-
stosuje funkcje SUMA oraz ŚREDNIA w wykonywanych obliczeniach,
-
prezentuje na wykresach dane z arkusza kalkulacyjnego,
-
zmienia wygląd wstawionego wykresu,
-
dobiera typ wykresu do prezentowanych danych,
-
buduje skrypty wysyłające i odbierające komunikaty do sterowania grą tworzoną w programie Scratch,
-
tworzy prostą grę zręcznościową w programie Scratch,
-
wykorzystuje zmienne w projektach tworzonych w programie Scratch,
-
omawia budowę interfejsu programu GIMP,
-
wyjaśnia, czym są warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP,
-
tworzy i edytuje obrazy w programie GIMP, wykorzystując narzędzia z przybornika programu,
-
wykorzystuje warstwy podczas pracy w programie GIMP,
-
używa programu GIMP do tworzenia fotomontaży,
-
retuszuje zdjęcia, korzystając z programu GIMP,
-
zapisuje efekty pracy we wskazanym miejscu,
-
-
W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
-
właściwie interpretuje komunikaty komputera i odpowiednio na nie reaguje,
-
wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
-
właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
-
wyjaśnia, jak działa poczta elektroniczna,
-
omawia interfejs konta pocztowego,
-
wysyła wiadomości za pomocą poczty elektronicznej,
-
korzysta z komunikatorów internetowych,
-
pracuje z innymi osobami w tym samym czasie nad dokumentem w chmurze,
-
wykorzystuje program MS Teams do pracy w grupie,
-
wspólnie z innymi osobami z zespołu edytuje dokumenty w tym samym czasie, korzystając z możliwości programu MS Teams,
-
zapisuje tworzone projekty w różnych formatach.
-
-
W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
-
przestrzega zasad netykiety, komunikując się z innymi osobami za pomocą internetu,
-
udostępnia dokumenty i foldery zgromadzone w chmurze internetowej,
-
współpracuje z innymi osobami, edytując dokumenty w chmurze internetowej,
-
uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
-
dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
-
przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,
-
wykorzystuje serwis internetowy Scratcha do dzielenia się swoimi projektami z innymi członkami tej społeczności oraz do wyszukiwania pomysłów na własne projekty.
-
-
W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
-
przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
-
stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
-
przestrzega zasad bezpiecznej komunikacji internetowej i zasad współpracy w sieci.
-