Klasa 6
- Szczegóły
- Odsłony: 10470
Rozkład materiału
Podręcznik dla klasy 6
Lubię to! Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej
Bezpieczna pracownia (1 h)
- Nie tylko kalkulator. Odwiedzamy świat tabel i wykresów programu MS Excel (5 h)
1.1. Kartka w kratkę. Wprowadzenie do programu MS Excel
1.2. Porządki w komórce. O formatowaniu i sortowaniu danych
1.3. Budżet kieszonkowy. Proste obliczenia w programie MS Excel
1.4. Demokratyczne wybory. O tworzeniu wykresów
Trenuj z Robikiem
- Poczta internetowa i sieciowe pogaduszki. O wirtualnej komunikacji (8 h)
2.1. Bez koperty i znaczka. Zakładanie konta poczty elektronicznej
2.2. Ludzie listy piszą. Wysyłanie poczty i zasady właściwego zachowania w sieci
2.3. Rozmowy w sieci. O szybkiej komunikacji w internecie
2.4. Chmura w internecie. O usłudze OneDrive i współtworzeniu dokumentów
2.5. Platforma internetowa
- Programujemy w Scratchu. Wybrane algorytmy (8 h)
3.1. Do biegu, gotowi, start! Komunikaty w programie Scratch
3.2. Najmniejszy i największy. Poszukiwanie elementu
3.3. Policz to z głową. O wykonywaniu obliczeń
3.4. Gry matematyczne. Praca nad projektem
Trenuj z Robikiem
- Malowanie na warstwach. Poznajemy program GIMP (7 h)
4.1. Tort ma warstwy i cebula ma warstwy. O tworzeniu grafik z wykorzystaniem warstw
4.2. Zdjęć cięcie-gięcie. Elementy retuszu i fotomontażu zdjęć
4.3. Czar szkolnych lat. Praca nad projektem Trenuj z Robikiem
Przedmiotowy system oceniania
I. Ogólne zasady oceniania uczniów
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
-
Nauczyciel ma za zadanie:
-
informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
-
udzielać uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
-
motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
-
dostarczać rodzicom/opiekunom prawnym informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców/opiekunów prawnych.
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom/opiekunom prawnym.
6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
II. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają: prace klasowe (sprawdziany), testy online, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne, prace domowe, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.
1. Prace klasowe (sprawdziany) są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia.
• Pracę klasową planuje się na zakończenie działu, który obejmuje treści teoretyczne.
-
Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (jeśli WSO nie reguluje tego inaczej).
• Przed pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.
• Pracę klasową może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
• Zasady uzasadniania oceny z pracy klasowej, jej poprawy oraz sposób przechowywania prac klasowych są zgodne z WSO.
• Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
• Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z WSO.
• Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
2. Testy online mogą być przeprowadzane na lekcji lub wykonywane przez uczniów w domu. Ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności uczniów z danego działu.
-
Uczeń jest informowany o planowanym teście online z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (jeśli WSO nie reguluje tego inaczej).
• Przed testem online nauczyciel podaje jego zakres programowy.
• Test online poprzedza lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
• Zasady uzasadniania oceny z testu online, jej poprawy oraz sposób przechowywania wyników testów są zgodne z WSO.
• Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z WSO.
• Zadania z testów online są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po zakończeniu testu.
3. Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
• Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
• Kartkówka powinna być tak skonstruowana, aby uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
• Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WSO.
• Zasady przechowywania kartkówek reguluje WSO.
4. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
• wartość merytoryczną,
- stopień zaangażowanie w wykonanie ćwiczenia,
-
dokładność wykonania polecenia,
• staranność i estetykę.
5. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:
• zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
• prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
• zawartość merytoryczną wypowiedzi,
• sposób formułowania wypowiedzi.
6. Praca domowa jest pisemną (praktyczną) formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
• Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze (i zapisuje ją w odpowiednim miejscu wskazanym przez nauczyciela, np. w Teczce ucznia), w zeszycie, w zbiorze zadań lub w formie zleconej przez nauczyciela.
• Brak pracy domowej jest oceniany zgodnie z umową między nauczycielem a uczniami, z uwzględnieniem zapisów WSO.
• Błędnie wykonana praca domowa jest sygnałem dla nauczyciela, mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie.
• Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.
7. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane (jeśli WSO nie stanowi inaczej), zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.
• Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
• Minus uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak podręcznika multimedialnego, zbioru zadań, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
• Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem a uczniami, z uwzględnieniem zapisów WSO.
8. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki szkolnej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji (np. multimedialnej). Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
• wartość merytoryczną pracy,
-
stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
• estetykę wykonania,
• wkład pracy ucznia,
• sposób prezentacji,
• oryginalność i pomysłowość pracy.
9. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.
III. Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego
1. Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
2. Zgodnie z zapisami WSO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych o:
• wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć komputerowych,
• sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
• warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
• trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.
3. Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów
tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności. Szczegółowe kryteria wystawienia oceny klasyfikacyjnej określa WSO.
IV. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
1. Sprawdziany teoretyczne lub sprawdziany praktycznych umiejętności pracy na komputerze są obowiązkowe. Oceny z tych sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać można poprawić tylko raz w ciągu dwóch tygodni po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
2. Oceny ze sprawdzianów praktycznych i teoretycznych wyższe niż ocena dopuszczająca można poprawić tylko raz w ciągu dwóch tygodni.
3. Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z bieżącej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
4. Rodzice/opiekunowie prawni mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
5. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, wynikające np. z nieobecności, biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem (także online).
6. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej należy stosować przepisy WSO.
7. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.
Arkusz kalkulacyjny - Open Office
Funkcje - wstęp
Każda z funkcji jest zbudowana z następujących elementów:
1. znaku "=" który sygnalizuje wprowadzanie formuły (także funkcji);
2. nazwy funkcji, np. SUMA, wskazującej, jaka operacja będzie wykonana;
3. listy argumentów są to wartości liczbowe lub adresy komórek ujęte w nawiasy np. (A1:A10).
Przyklad:
=SUMA(A1:A10)
Podstawowe funkcje
Funkcje matematyczne
SUMA - Zwraca sumę szeregu liczb i/lub komórek.
Przykłady użycia =SUMA(A2:A10)
gdzie, A2:A10 (zakres gdzie znajdują się liczby do sumowania)
ŚREDNIA - Zwraca średnia szeregu liczb i/lub komórek.
Przykład użycia =ŚREDNIA(A2:A10)
gdzie, A2:A10 (zakres gdzie znajdują się liczby do obliczeń)
MAKS - Zwraca największą wartość szeregu liczb i/lub komórek.
Przykład użycia =MAKS(A2:A10)
gdzie, A2:A10 (zakres gdzie znajdują się liczby)
MIN - Zwraca minimalną wartość szeregu liczb i/lub komórek.
Przykład użycia =MIN(A2:A10;1)
gdzie, A2:A10 (zakres gdzie znajdują się liczby)
ILE.LICZB - Zwraca liczbę wartości liczbowych w zbiorze danych.
Przykłady użycia =ILE.LICZB(A2:A10)
gdzie, A2:A10 (zakres gdzie znajdują się liczby)
LICZ.JEŻELI - Zwraca liczbę elementów z zakresu komórek, które spełniają określone kryteria.
Przykład użycia =LICZ.JEŻELI(A2:A10;1)
gdzie, A2:A10 (zakres gdzie znajdują się liczby do wyszukiwania)
1 - OZNACZA, ŻE SZUKAMY 1
FUNKCEJ DATY I CZASU
DNI.360 - Zwraca różnicę między dwiema datami w oparciu o rok zawierający 360 dni.
Przykład użycia =DNI.360(A2;A3)
w komórce A2 - jest wpisana pierwsza data np. (20.03.2019)
w komórce A3 - jest wpisan druga dara np (25.03.2019)
Wynik działania funkcji to 5
DZIŚ - Zwraca bieżącą datę jako wartość daty.
Przykład użycia =DZIŚ()
Adres bezwzględny
Adres bezwzględny
W adresowaniu tym istotny jest konkretny adres komórki a nie jej położenie względem innych danych. Aby komórkę oznaczyć adresem bezwzględnym należy do adresu komórki wprowadzić dodatkowe oznaczenia w postaci symbolu $ (dolara) np. $A$1. Takie adresowanie ma zastosowanie np. wtedy gdy wartość jednej komórki odnosi się do kilku danych
przyklad:
=A1*$B$1
W poniżejsz tabeli znajduje się konktretny przykład użycia adresu bezwzględnego.