Copyright 2024 - Custom text here

Lekcja 3 - Zmienne

1. Pojęcie zmiennej

zmienna - to obiekt w programowaniu, który przechowuje różnego rodzaju dane niezbędne do działania programu. Zmienna podczas działania programu może zmieniać swoje wartości. Tworząc zmienną musimy nadać jej nazwę oraz typ, który określa co nasza zmienna będzie przechowywać.

Nadając nazwę zmiennej należy przestrzegać następujących reguł:

  • zmienna jest jednym ciągiem znaków bez spacji np. nazwa_zmiennej - dobrze, nazwa zmiennej - źle
  • nie zaczynamy nazwy od cyfry np. 12zmienna - źle, zmienna12 - dobrze
  • nie używamy polskich liter takich jak ą, ę itp.
  • nazwa zmiennej powinna kojarzyć się z przeznaczeniem tej zmiennej np. tablica_ciagu - dobrze
  • nazwa nie może być słowem kluczowym języka programowania np. int - źle

 

2. Tworzenie zmiennej

Ogólna zasada tworzenia zmiennych jest następująca:

typ_zmiennej nazwa_zmiennej;

np.

int a - zmienna o nazwie "a" mająca typ całkowity int

char b - zmienna o nazwie "b" mająca typ znakowy char.

 

 3. Przykłady

int a; // zmienna typu całkowitego o nazwie "a"

int b = 9;  // zmienna typu całkowitego o nazwie "b" i nadanie jej wartości 9

 

4. Typ zmiennych

Typy całkowiteJak sama nazwa mówi, przechowują tylko liczby całkowite. 

NazwaZakres
short -215÷ 215 - 1, czyli przedział [-32768, 32767]
int -231÷ 231 - 1, czyli przedział [-2147483648, 2147483647]
long -231÷ 231 - 1, czyli przedział [-2147483648, 2147483647]
long long -263÷ 263 - 1, czyli przedział [-9223372036854775808, 9223372036854775807]
unsigned short 0 ÷ 216 - 1, czyli przedział [0, 65535]
unsigned int 0 ÷ 232 - 1, czyli przedział [0, 4294967295]
unsigned long 0 ÷ 232 - 1, czyli przedział [0, 4294967295]
unsigned long long 0 ÷ 264 - 1, czyli przedział [0, 18446744073709551615]

Typ rzeczywisty - przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe. Gdy mamy zamiar w naszym programie wykorzystać ułamki, ten typ będzie najbardziej odpowiedni. 

Typy rzeczywiste
NazwaZakres
float pojedyncza precyzja - dokładność 6 - 7 cyfr po przecinku
double podwójna precyzja - dokładność 15 - 16 cyfr po przecinku
long double liczby z ogromną dokładnością - 19 - 20 cyfr po przecinku

Typ znakowy - przechowuje znaki, które są kodowane kodem ASCII. Tzn. znak w pamięci nie może być przechowany jako znak, tylko jako pewna liczba. Dlatego każdy znak ma swój odpowiednik liczbowy z zakresu [0, 255], który nazywamy kodem ASCII. I na przykład litera "d" ma wartość 100, "!" = 33, itd.:

Typ znakowy
NazwaZakres
char -128 ÷ 127
unsigned char 0 ÷ 255


Typ logiczny
 - przechowuje jedną z dwóch wartości - true (prawda) albo false (fałsz). Wartość logiczna true jest równa 1, natomiast false ma wartość 0.

Typ logiczny
NazwaZakres
bool

true (1)

false (0)

 

Karki świąteczne

  • Aleksandra Żyłkowska
    Aleksandra Żyłkowska
  • Angelika Jażewicz
    Angelika Jażewicz
  • Iwo Szostakiewicz
    Iwo Szostakiewicz
  • Julia Makar
    Julia Makar
  • Kacper Drupisz
    Kacper Drupisz
  • Kamila Gaweł
    Kamila Gaweł
  • Monika Żywiecka
    Monika Żywiecka
  • Wojciech Kierbić
    Wojciech Kierbić
  • 2019 - Karolina Kozłowska
    2019 - Karolina Kozłowska
f t g m