Lekcja 3 - Zmienne
- Szczegóły
- Odsłony: 4211
1. Pojęcie zmiennej
zmienna - to obiekt w programowaniu, który przechowuje różnego rodzaju dane niezbędne do działania programu. Zmienna podczas działania programu może zmieniać swoje wartości. Tworząc zmienną musimy nadać jej nazwę oraz typ, który określa co nasza zmienna będzie przechowywać.
Nadając nazwę zmiennej należy przestrzegać następujących reguł:
- zmienna jest jednym ciągiem znaków bez spacji np. nazwa_zmiennej - dobrze, nazwa zmiennej - źle
- nie zaczynamy nazwy od cyfry np. 12zmienna - źle, zmienna12 - dobrze
- nie używamy polskich liter takich jak ą, ę itp.
- nazwa zmiennej powinna kojarzyć się z przeznaczeniem tej zmiennej np. tablica_ciagu - dobrze
- nazwa nie może być słowem kluczowym języka programowania np. int - źle
2. Tworzenie zmiennej
Ogólna zasada tworzenia zmiennych jest następująca:
typ_zmiennej nazwa_zmiennej;
np.
int a - zmienna o nazwie "a" mająca typ całkowity int
char b - zmienna o nazwie "b" mająca typ znakowy char.
3. Przykłady
int a; // zmienna typu całkowitego o nazwie "a"
int b = 9; // zmienna typu całkowitego o nazwie "b" i nadanie jej wartości 9
4. Typ zmiennych
Typy całkowite - Jak sama nazwa mówi, przechowują tylko liczby całkowite.
Nazwa | Zakres |
---|---|
short | -215÷ 215 - 1, czyli przedział [-32768, 32767] |
int | -231÷ 231 - 1, czyli przedział [-2147483648, 2147483647] |
long | -231÷ 231 - 1, czyli przedział [-2147483648, 2147483647] |
long long | -263÷ 263 - 1, czyli przedział [-9223372036854775808, 9223372036854775807] |
unsigned short | 0 ÷ 216 - 1, czyli przedział [0, 65535] |
unsigned int | 0 ÷ 232 - 1, czyli przedział [0, 4294967295] |
unsigned long | 0 ÷ 232 - 1, czyli przedział [0, 4294967295] |
unsigned long long | 0 ÷ 264 - 1, czyli przedział [0, 18446744073709551615] |
Typ rzeczywisty - przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe. Gdy mamy zamiar w naszym programie wykorzystać ułamki, ten typ będzie najbardziej odpowiedni.
Nazwa | Zakres |
---|---|
float | pojedyncza precyzja - dokładność 6 - 7 cyfr po przecinku |
double | podwójna precyzja - dokładność 15 - 16 cyfr po przecinku |
long double | liczby z ogromną dokładnością - 19 - 20 cyfr po przecinku |
Typ znakowy - przechowuje znaki, które są kodowane kodem ASCII. Tzn. znak w pamięci nie może być przechowany jako znak, tylko jako pewna liczba. Dlatego każdy znak ma swój odpowiednik liczbowy z zakresu [0, 255], który nazywamy kodem ASCII. I na przykład litera "d" ma wartość 100, "!" = 33, itd.:
Nazwa | Zakres |
---|---|
char | -128 ÷ 127 |
unsigned char | 0 ÷ 255 |
Typ logiczny - przechowuje jedną z dwóch wartości - true (prawda) albo false (fałsz). Wartość logiczna true jest równa 1, natomiast false ma wartość 0.
Nazwa | Zakres |
---|---|
bool |
true (1) false (0) |