- Szczegóły
- Odsłony: 3115
Przechowanie w skrypcie (programie) jakiejś wartości (liczby, wyniku, znaku...) wymaga wykorzystania zmiennej. Jeśli zaś chcemy operować na większej ilości wartości (kilka liczb, lista słów...) - wykorzystać musimy listę.
Elementy listy są numerowane (zaczynając od 1), aby móc odwołać się w danym momencie do określonego elementu listy.
TWORZENIE LISTY
Przechodzimy do kategorii ZMIENNE i klikamy w STWÓRZ LISTĘ – w wyświetlonym oknie wpisujemy nazwę listy – np. LICZBY i klikamy OK>Po utworzeniu listy widać pole z nazwą listy. Jeśli naciśniemy na nim znak „+” pojawi się miejsce do wpisania dowolnego wyrażenia, które ma znaleźć się na liście – np. liczby lub słowa. W podobny sposób dodajemy następne elementy. Kolejne elementy są na liście numerowane – liczby po lewej stronie oznaczają pozycję elementów na liście. Na dole wyświetla się długość listy tzn. ile elementów znajduje się na liście.
W kategorii ZMIENNE pojawiły się nowe bloki, które można wykorzystać do budowania skryptów. Znajdziesz tu np.. bloki, dzięki którym dodasz element do listy, wstawisz element na konkretną pozycję czy odwołasz się do elementu zapisanego na konkretnej pozycji.
Powyżej wybrane bloki z kategorii ZMIENNE, które pojawią się po utworzeniu listy.
Zadanie.
Utwórz listę o nazwie LICZBY i wypełnimy ją losowo liczbami od 1 do 10. Wpisanych licz ma być 8.
PAMIĘTAJ – jeśli na początku skryptu nie wyczyścisz listy, program umieści wylosowane wartości pod tymi, które już są na liście!!!